چرا از روستای تولید کننده به روستای مصرف کننده تبدیل شده ایم؟

سال 1329 روستای #دونا 900 نفر جمعیت داشته است و مردم از طریق گله داری و کشاورزی و کار در معدن ارتزاق می کردند، محصول کشاورزی هم غلات و حبوبات بوده!

این داستان روستاهای کل منطقه است، هم جمعیت روستاها کم شده و هم از روستاهای تولید کننده به مصرف کننده تبدیلمون کردند
ما هم یادمون هست که تو اوز چقدر گندم و جو و باقالی و عدس و نخود و نخود سبز (خلر) کاشته میشد، گله های بزرگ گوسفند و یادمونه، گوگ وون و تشک وون و ... یادمونه
کجا رفت اون همه برکت، چه عواملی باعث شده که روستاها از سکنه خالی بشه؟ چرا از این همه ظرفیت و مراتع منطقه نمی تونیم استفاده کنیم؟ چرا قدیم اون تعداد گوسفند تو منطقه وجود داشت و حالا ...؟
پدر گرامی بنده می فرمود، در گذشته تمام مایحتاج مصرفی  بجز برنج، قند و چای و نفت آن هم بهمقدار بسیار کم و چند کالای دیگر، که شرایط تولید آن وجود نداشته و معمولا آنها نیز با کالاهای تولید روستا تاخت زده می شدند، تمامی مایحتاج روستا در خود روستا و توسط خود اهالی تولید میشدند!
چه شد که روستاهای ما از روستاهای فعال و تولید کننده و درآمد زا به روستاهای مصرف کننده تبدیل شدند؟

منبع : کتاب فرهنگ چغرافیایی ایران ص 126


به کانال رهروان شهدای اوز بپیوندید

✨ @rahrovaneshohada_ozrud ✨

جنون بی جان کردن یا همان#شکار

عکسی که مشاهده می کنید بقایای #تشی یک نوع جوجه تیغی بزرگ است که در پایین لهوار اوز با شلیک گلوله کشته شده و افتاده است، و بوی گند آن آزار دهنده شده است.

 

 

به نظر شما چه لزومی دارد این حیوان کمیاب کشته شود؟ چه آزاری به شما می رساند که لازم بود با تیر هدف قرار بگیرد؟

کسانی که اسلحه دست می گیرند باید توانایی کنترل خود را داشته باشند، متاسفانه عده ای تا اسلحه در دست می گیرند، احساس قدرت کاذب و برتری به همه موجودات پیدا می کنند و هر حیوانی را که می بینند، از چرنده و از پرنده هدف قرار می دهند!


بارها و بارها خرس آمده و سیب های باغ ما را خورده و درختان را شکسته، به پدرم به شوخی گفتم شب برویم و شکارش کنیم، ایشان گفتند که سهم خودش را میخورد و برای اینکه درختان را نشکند، شب ها آتش در باغ روشن می کرده، و با وجود این همه سختی حاضر به بی جان کردن آن نشده است، اما عده ای توان کنترل خود را ندارند، هر حیوان زنده ای را ببینند به ان شلیک می کنند، حتی مراعات فصل شکار را هم نمی کنند، حتی در فصل بهار و فصل بارداری شنیده ام که بز کوهی شکار کرده اند که حامله بوده... و وقتی شکمش را شکافته اند ، دو بزغاله کوچک در شکمش داشته است
این بی رحمی ها را کنار بگذارید، ما نا سلامتی انسان هستیم...
بی سبب نیست که این همه حدیث در مذمت شکار و شکارچی داریم...
#شکار
#بزکوهی
#تشی

به کانال رهروان شهدای اوز بپیوندید

✨ @rahrovaneshohada_ozrud ✨